Välkommen till min plätt på jorden

tisdag 29 mars 2011

Städelördag blev kalaslördag

26 mars
Vi hade bestämt här hemma att lördagar är städedagar inne i huset.
Men snälla brukshundsklubben hade lagt valpkursen till Alice på lördagar och En kompis tyckte de skulle ha barnkalas idag.
Så, så mycket städande hanns det inte med.

Vi fodrade djuren och drack kaffe innan vi körde 9.00 till valpkursen. Vi ville vara först så vi kunde stressa av Alice innan alla andra kom.
Först skulle vi sitta inne och ha teori, jag provade med att sitta med de andra men fick flytta till först köket så vi fick lite distans - sen tog tränaren in sin hund och då blev jag tvungen att sitta i andra rummet med dörren öppen.
Men det gick att kommunisera med henne så jag aktiverade henne nästan hela tiden.

När vi äntligen gick ut så gick jag en bit efter de andra med henne - första gånge jag berömt en hund trots hon försökte slita av mej armen, allt för att förstärka den glada och intresserade attityden mot de andra hundarna.
När vi vände så hjälpte tränaren mej med henne så hon inte drog så mycket.

Jag stod utanför grindarna och tittade på när de andra gjorde inkallning på sina valpar - Alice verkade vilja vara med och leka, men när vi fick komma in och det var "promenad" träning förbi hundarna så kunde vi komma 3-5 m som närmast de andra utan att hon gjorde utfall. Men det var mycket bra. Jag trodde inte vi skulle kunna vara på planen med de andra första dagen.

Vi gjorde inkallning när de andra hade lämnat planen och hon fick mycket beröm av tränarna som sa att hon kan bli mycket duktig inom lydnad om vi bara får bort de sociala problemen.

Efter träningen så åkte vi till pingstkyrkans loppis och fyndade utespel (boccia, oöppnat krocket, sjömansspel i trä och repringar och kubb) till sommaren + 2 böcker om tovning och en sång/notbok till Max allt för 100 kronor.

Det märktes att Alice var helt slut efter träningen för hon snarkade högljutt i bilen på vägen till barnkalaset. I början av kalaset så gassade solen så Alice och Wilson fick vistas under några träd och med det självklara vattnet i nedre delen av trädgården så de (läs Alice) inte skulle skrämma gästerna. Och över alla under - de skällde inte nonstop!!! 
Visst gav de lite skall, men inte så mycket som jag trodde de skulle.

Vi hade mycket roligt med god mat (tacos) och god tårta (klassikern: jordgubbssylt och vaniljkräm) goda kakor och GODIS, godis - jag hade inte ätit godis på flera veckor så det var speciellt mycket gott. Vi träffade folk vi inte sett på länge - så det var ett mycket lyckat kalas.
Några timmar (ca 2) senare så fick de flytta in i bilen en stund innan vi åkte hem.

Jag plockade fram min värmemadrass och ryggympade mycket försiktigt, stretchade mycket och länge. Sov hela natten på svag värme. Så förhoppningsvist överlever jag denna dag och slipper bli en grönsak i flera veckor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar