Välkommen till min plätt på jorden

tisdag 29 mars 2011

Slappemåndag blev planteringsmåndag

28 mars

Igentligen skulle jag vilat mej ordentligt efter helgens alla ansträngningar, men blommorna såg så ledsna ut i sin övervuxna djungel.
Jag började med att sära på alla (150-200 st) smultronskott som kommit upp, fröna är ju så små så de hamnar tätt och då slingrar plantorna in sig i varandra om man inte är snabb med att sära på dem.
Sen planterade jag om lite tomater och sockerärtor som börjar bli stora nu.
 
Jag upptäckta att jorden börjar ta slut har och det gäller även mjölk-kartongerna, jag använde kaffe och grönsaks påsar att plantera i stoppade t om i en brödpåse i en kartong och fylla med jord - men nu är det kris. Får ut i boden och se om de förra ägarna har lämnat några krukor för det växer så det knakar här.
Å så måste det bli varmare - här börjar bli trångt i fönstren.
Men som tur är så säljer de på lördag 6 st 50 l säckar jord för 100 kr på Ica i Lönsboda, så kära maken får köra dit och handla för minst 200 kr - jag är på valpkurs när försäljningen sker.

Här trängs tomaterna, behöver plantera om de sista med.
 
Här samsas smultron, blomkål, persilja och tomater om solen.
Här samsas sockerärt och persilja om utrymmet.


Särade smultron i fina rader, få bo lite trångt så länge

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar